Båtar är någonting som har fascinerat människor under lång tid, möjligheten att ta sig över vatten och hålla sig torr på köpet är en sak som setts som något fantastiskt väldigt länge. Men hur fungerar en båt, hur ser tekniken ut och hur har det sett ut historiskt? Fortsätt läs för att få veta mer!
Det finns väldigt många olika ingenjörsmässiga underverk. Eller ska man kalla dem underverk egentligen? Kanske. Vad vi är säkra på är att de innovationer som gjort det enklare för oss att förflytta oss och ta oss fram, som till exempel båtar, järnväg, bilar och flyg, haft väldigt stor inverkan på mänsklighetens utveckling. I dag är industrin för att bygga båtar och fartyg någonting enormt, och det krävs väldigt mycket olika tekniska färdigheter för att kunna bygga ett fartyg som presterar bra. Båtindustrin behöver allt från bra material till fästelement och fungerande verktyg för att kunna bygga dessa stora och små fartyg som trafikerar våra vatten. Och en båt kan ju vara allt från en riktigt liten eka som lämpar sig för att meta abborre, eller så kan det vara ett stort och grandiost skepp som Costa Concordia. Det sistnämnda var ju inte fullt så grandiost när det gick på grund och sjönk, men förhoppningsvis slipper vi liknande olyckor i framtiden. Costa Concordia bärgades nyligen, och även det kan vi ju kallas ett stort underverk inom ingenjörskonsten, läs mer om det i den här artikeln.
Hur båtar fungerar
Det kan vara svårt att förstå en sådan sak som hur en båt egentligen flyter. Vad är det som gör att den inte sjunker? Det handlar om densitet. Och framför allt om Arkimedes princip om att en kropp trycker undan lika mycket vatten som det väger. I enkla ordalag så gäller det att någonting är tillräckligt stort för den vikt som ska bäras av vattnet för att den ska kunna flyta. Vi vet att en fjäder flyter, och det är förutom ytspänningen ett resultat av att volymen på fjädern är tillräckligt stor i förhållande till den mindre massan. Ett fartyg kan flyta eftersom det är ihåligt först och främst, det blir tillräckligt stort för sin vikt. Hade båten varit solid eller full, och därmed för tung för sin storlek, ja då hade den sjunkit. En båt eller ett fartyg tränger undan vatten, och ju tyngre fartyget är desto större mängd vatten tränger det undan. Exempel på hur det kan gå när en båt sjunker:
- Ta Titanic till exempel. Det började med att skeppet krockade med ett isberg vilket ledde till att det blev ett flertal hål i skrovet som låg under vattenytan, vilket i sin tur ledde till att skeppet började ta in vatten.
- Titanic var konstruerad för att fortfarande ha kvar sin flytförmåga även om fyra sektioner vattenfyllda, men kollisionen rev upp så pass mycket att fem sektioner revs upp och fartygets massa blev för stor. Fören började sjunka och vattnet fortsatte fylla fler sektioner.
- I samband med att fören sjönk reste sig också aktern, och till slut blev påfrestningen för stor och skeppet gick itu. Fören sjönk, och så småningom även kvarvarande delen av fartyget.